'SELAMAT DATANG KE BLOG 'PUSAT MAKLUMAT RAKYAT KUCHING'

Kami menyediakan bahan maklumat mengenai dasar-dasar kerajaan serta perkhidmatan internet bagi para pelanggan.

LEAVING THIS BLOG NOW...................

As I will be on a long months' holidays starting 7th July 2010 prior to my retirement in October 2010, I will suspend my service in updating my blog on daily issues or facts of interest.

I would like to thanks everyone for having the interest in surfing my blog and sharing the thoughts with me.

Thank you to everyone.


Tuesday, May 19, 2009

Sarawak: Pemeriksaan ladang babi diteruskan elak virus H1N1

Bahagian Veterinar, Jabatan Pertanian Sarawak (JPS), akan meneruskan pemeriksaan klinikal di semua ladang ternakan babi di seluruh negeri ini bagi mengesahkan haiwan berkenaan bebas dari jangkitan virus H1N1.

Pengarah Projek Bahagian Ternakan Babi, Dr Chin Vei Ching, berkata kira-kira 90 peratus daripada 150 ladang ternakan babi sudah menjalankan pemeriksaan dan ujian bagi memastikan ternakan bebas daripada wabak berkenaan.

Beliau berkata, kajian yang dilakukan di semua ladang berkenaan mendapati semua ladang ternakan dan haiwan ternakan bebas daripada wabak berbahaya itu.

"Kita akan terus memantau semua ladang babi di negeri ini, meskipun ujian dan pemeriksaan klinikal sudah dijalankan di ladang berkenaan sebelum ini.

"Langkah berterusan ini akan terus dilakukan bagi mencegah dan mengenal pasti ladang serta ternakan bebas daripada virus berkenaan. Ini bagi menjamin masyarakat di negeri ini bebas dari jangkitan virus berkenaan," katanya ketika sidang media selepas merasmikan Persidangan Persatuan Patologi Veterinar Malaysia, di sini, semalam.

Dr Chin yang juga Presiden Persatuan Veterinar Sarawak juga menjelaskan pihaknya menjalankan pemeriksaan pada ternakan itu di ladang masing-masing dan tidak memindahkan haiwan berkenaan seperti didakwa segelintir pihak.

Sehubungan itu, beliau berharap pemilik ladang terus memberi kerjasama bagi membolehkan ujian klinikal dijalankan. Terdahulu, Setiausaha Tetap Kementerian Pemodenan Pertanian, Datuk Jaul Samion berkata, kepakaran dalam bidang veterinar penting ketika wabak H1N1 melanda dunia bagi membendung penularan wabak itu selain mengelak penyebaran penyakit baru pada masa akan datang.

No comments: