'SELAMAT DATANG KE BLOG 'PUSAT MAKLUMAT RAKYAT KUCHING'

Kami menyediakan bahan maklumat mengenai dasar-dasar kerajaan serta perkhidmatan internet bagi para pelanggan.

LEAVING THIS BLOG NOW...................

As I will be on a long months' holidays starting 7th July 2010 prior to my retirement in October 2010, I will suspend my service in updating my blog on daily issues or facts of interest.

I would like to thanks everyone for having the interest in surfing my blog and sharing the thoughts with me.

Thank you to everyone.


Tuesday, May 19, 2009

Sarawak: Tidak amal pilih kasih beri tanah

KERAJAAN tidak pernah bersikap pilih kasih pada mana-mana pemohon tanah di Sarawak, tidak mengira mereka ahli korporat, ahli politik atau rakyat biasa. Pada masa sama, kerajaan juga berhak memberi milik tanah kerajaan kepada sesiapa saja, termasuk ahli Yang Berhormat, asalkan mereka memenuhi syarat yang ditetapkan.

Berikutan itu, Menteri Perancangan dan Pengurusan Sumber, Datuk Amar Awang Tengah Ali Hasan, menyifatkan kenyataan wakil rakyat DAP, Voon Lee Shan (Adun Batu Lintang), berhubung isu berkenaan cuba mengelirukan Dewan Undangan Negeri (DUN) dengan niat yang tidak baik.

Katanya, kerajaan menitikberatkan kemampuan syarikat dari segi kewangan dan pengetahuan teknikal sebelum memberikan tanah itu untuk tujuan komersial, perumahan dan perladangan, "Kerajaan juga meneliti rekod pencapaian syarikat, kesesuaian cadangan pemohon dengan kegunaan tanah dan perancangan kerajaan.

"Pendekatan ini bertujuan untuk menjamin pembangunan yang terkawal bagi memberi kesejahteraan kepada rakyat negeri ini," katanya ketika menggulung perbahasan pada hari keenam sidang Dewan Undangan Negeri (DUN), semalam.

Awang Tengah berkata, kerajaan tidak bermain dengan retorik atau slogan kosong, sebaliknya akan terus mendapatkan maklum balas daripada rakyat dalam usaha memantapkan dasar atau peruntukan undang-undang sedia ada.

Usaha itu, katanya, jelas menunjukkan keikhlasan kerajaan dalam menggubal dasar pembangunan yang mampu meningkatkan kesejahteraan hidup rakyat.

No comments: