'SELAMAT DATANG KE BLOG 'PUSAT MAKLUMAT RAKYAT KUCHING'

Kami menyediakan bahan maklumat mengenai dasar-dasar kerajaan serta perkhidmatan internet bagi para pelanggan.

LEAVING THIS BLOG NOW...................

As I will be on a long months' holidays starting 7th July 2010 prior to my retirement in October 2010, I will suspend my service in updating my blog on daily issues or facts of interest.

I would like to thanks everyone for having the interest in surfing my blog and sharing the thoughts with me.

Thank you to everyone.


Tuesday, September 21, 2010

Pelepasan nyamuk genetik masih tunggu kelulusan

Pelepasan nyamuk aedes Kejuruteraan Genetik (GE) ke tempat awam yang akan membunuh progeni atau keturunan nyamuk penyebar denggi itu kini di peringkat akhir kelulusan Jawatankuasa Keselamatan Bio Kementerian Sains, Teknologi dan Inovasi (MOSTI).

Hanya selepas mendapat kelulusan jawatankuasa tersebut, baru perkara itu dibawa kepada Jemaah Menteri untuk dimuktamadkan sebelum ujian ke atas orang ramai dibenarkan.
Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata, Kementerian Kesihatan telah melakukan ujian ke atas nyamuk aedes GE di makmal Institut Penyelidikan Perubatan (IMR) dan mahu melakukan penyelidikan selanjutnya ke atas orang ramai.

''Kita belum meluluskan pelepasan nyamuk GE pada masa ini. Penyelidikan sedang dijalankan dan kita mahu mengambil kira semua aspek termasuk ujian klinikal, isu alam sekitar dan kelulusan badan antarabangsa," katanya.

Beliau berkata demikian pada sidang akhbar selepas mempengerusikan Mesyuarat Jawatankuasa Peringkat Kebangsaan Mengenai Denggi di sini hari ini.

Sementara itu, Muhyiddin berkata, kerajaan akan mengenakan hukuman lebih berat termasuk penjara ke atas mereka yang didapati melakukan kesalahan membiak nyamuk aedes berulang kali di premis masing-masing.

Beliau berkata, cadangan itu perlu memandangkan kadar denda yang kini dinaikkan sehingga RM500 tidak begitu menyedarkan orang ramai tentang ancaman nyamuk aedes.

Tegasnya, ia juga sejajar dengan dua akta yang digunakan untuk menangani wabak itu iaitu Akta Pemusnahan Serangga Pembawa Penyakit 1975 (pindaan 2000) dan Akta Pencegahan dan Pengawalan Penyakit Berjangkit 1988 yang turut memperuntukkan hukuman penjara selain denda.

''Di beberapa buah negeri, kita dimaklumkan ada kes yang bukan sekali didenda tetapi berulang kali jadi mungkin kadar denda itu tidak menakutkan serta membebankan mereka.

''Justeru, kita cadangkan supaya apa yang ada dalam peruntukan undang-undang yang boleh mengenakan hukuman lebih berat dikenakan kepada mereka yang dianggap pesalah berulang," katanya.

Beliau berkata demikian pada sidang akhbar selepas mempengerusikan Mesyuarat Jawatankuasa Peringkat Kebangsaan Mengenai Denggi di sini hari ini.

Dalam tempoh sehingga 18 September tahun ini, jumlah kes denggi yang dilaporkan meningkat sebanyak 14 peratus iaitu 35,533 kes berbanding tempoh yang sama tahun lalu iaitu 31,085 kes.

Kematian akibat demam denggi juga meningkat dengan ketara sehingga 53 peratus pada tahun ini dengan 107 kematian dicatatkan berbanding 70 kematian bagi tempoh yang sama tahun lalu.
Malah, jumlah kematian sehingga September tahun ini telah pun melebihi jumlah keseluruhan kematian yang dicatatkan pada tahun lalu iaitu 88 kematian.

Muhyiddin menegaskan kerajaan sememangnya memandang serius terhadap peningkatan kes tersebut berikutan ia satu penyakit yang mudah merebak dan berbahaya.

''Isu ini kita anggap amat serius dan Kementerian Kesihatan telah meletakkan sasaran kadar kes akan dapat kita kurangkan sebanyak 10 peratus setiap tahun," katanya.

Penyelidikan nyamuk GE itu melibatkan pelepasan nyamuk jantan GE yang membawa gen 'pembunuh' yang dibiarkan mengawan dengan nyamuk betina liar sehingga menyebabkan kematian progeni atau keturunan bagi kedua-dua jenis nyamuk berkenaan.

Penggunaan nyamuk GE bagaimanapun melahirkan kebimbangan sesetengah pihak bahawa ia akan mengganggu ekosistem sedia ada.

Dalam pada itu, Muhyiddin berkata, operasi membunuh jentik-jentik akan dilakukan sebelum kerja-kerja pengasapan dijalankan di satu-satu kawasan.

''Kita minta aktiviti pengasapan tidak dijalankan sehingga operasi untuk memusnahkan jentik-jentik dilakukan terlebih dahulu.

''Kita tidak boleh berbuat demikian sahaja, kita juga mahu musnahkan bekas-bekas kosong yang mengandungi jentik-jentik.

''Aktiviti pengasapan sahaja tidak boleh menyelesaikan masalah denggi sekiranya jentik-jentik tidak dibunuh," katanya.

No comments: