'SELAMAT DATANG KE BLOG 'PUSAT MAKLUMAT RAKYAT KUCHING'

Kami menyediakan bahan maklumat mengenai dasar-dasar kerajaan serta perkhidmatan internet bagi para pelanggan.

LEAVING THIS BLOG NOW...................

As I will be on a long months' holidays starting 7th July 2010 prior to my retirement in October 2010, I will suspend my service in updating my blog on daily issues or facts of interest.

I would like to thanks everyone for having the interest in surfing my blog and sharing the thoughts with me.

Thank you to everyone.


Friday, July 30, 2010

KWSP perkenal pengeluaran perumahan fleksibel

Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) memperkenalkan 'Pengeluaran Perumahan Fleksibel' untuk ahlinya yang belum lagi mengeluarkan simpanan untuk membeli rumah atau mengurangkan baki pinjaman perumahan.

Ketua Pegawai Eksekutifnya, Tan Sri Azlan Zainol berkata, langkah memperkenalkan skim itu akan membolehkan ahli KWSP membeli rumah yang nilainya lebih tinggi.

''Pengenalan skim ini juga sebagai menyokong objektif kerajaan untuk meningkatkan kualiti hidup rakyat sejajar dengan semangat 1Malaysia,'' katanya dalam kenyataan akhbar di sini hari ini.

Menurutnya, skim baru itu juga tidak akan menjejaskan simpanan persaraan ahli malah simpanan yang telah diasingkan itu akan terus menerima dividen tahunan KWSP.

Beliau berkata, kemudahan itu terbuka kepada ahli yang belum berusia 54 tahun ketika permohonan dibuat.

''Ia mesti dibuat bersama-sama dengan permohonan untuk pengeluaran membeli atau membina rumah atau mengurangkan baki pinjaman perumahan KWSP,'' katanya.

Jelasnya, bagi kemudahan itu, ahli boleh memindahkan sebahagian daripada simpanan Akaun 2 ke dalam akaun 'Pengeluaran Perumahan Fleksibel' dengan diikuti oleh pindaan amaun caruman bulanan yang ditetapkan ke dalam akaun perumahan tersebut.

Kata beliau, simpanan yang telah diasingkan tidak boleh dikeluarkan bagi tujuan pengeluaran pra persaraan lain seperti perumahan, pendidikan, kesihatan dan umur 50 tahun sebelum tamat tempoh kemudahan pengeluaran ini.

Bagaimanapun, katanya, ahli boleh menggunakan simpanan dalam Akaun 2 jika masih mempunyai baki untuk pengeluaran pra persaraan lain.

''Setiap permohonan perlu dikemukakan oleh ahli sendiri kepada institusi kewangan di mana mereka memohon pinjaman perumahan tersebut,'' katanya.

Tambahnya, borang permohonan itu kemudiannya akan dihantar kepada KWSP oleh ibu pejabat institusi kewangan yang mengambil bahagian.

Azlan berkata, setakat ini hanya Maybank dan Public Bank yang telah mengesahkan penyertaan mereka.

No comments: