'SELAMAT DATANG KE BLOG 'PUSAT MAKLUMAT RAKYAT KUCHING'

Kami menyediakan bahan maklumat mengenai dasar-dasar kerajaan serta perkhidmatan internet bagi para pelanggan.

LEAVING THIS BLOG NOW...................

As I will be on a long months' holidays starting 7th July 2010 prior to my retirement in October 2010, I will suspend my service in updating my blog on daily issues or facts of interest.

I would like to thanks everyone for having the interest in surfing my blog and sharing the thoughts with me.

Thank you to everyone.


Wednesday, July 8, 2009

Sarawak: Medan Niaga Satok pacu hasil industri asas tani

Pusat niaga ganti Pasar Tamu Satok menelan belanja RM10j

Sebuah pusat perniagaan baru yang diberi nama Medan Niaga Satok akan dibina dalam tempoh terdekat bagi menggantikan Pasar Tamu Satok dengan ia bakal menjadi pusat penggiat industri asas tani memasarkan hasil pertanian mereka.

Ketua Pengarah Lembaga Pemasaran Pertanian Persekutuan (Fama), Datuk Mohamed Shariff Abdul Aziz, berkata pembinaan pusat perniagaan yang menelan belanja hampir RM40 juta itu adalah usaha Fama Sarawak dan Kerajaan Negeri membantu meningkatkan tahap sosio ekonomi pengusaha kecil industri berkenaan.

Katanya, pusat perniagaan seluas lima hektar itu akan menjadi mercu kebanggaan Fama Sarawak dalam memasarkan produk asas tani dan pada masa sama membantu pengusaha memasarkan hasil mereka di tempat lebih selamat. "

Pembinaan Medan Niaga Satok yang mempunyai ruang niaga mampu memberi keselesaan kepada pengusaha menjual hasil pertanian mereka serta memberi pilihan lebih banyak kepada pelanggan mendapatkan barangan segar.

"Selain Medan Niaga Satok, Fama merancang akan membuka membuka pusat operasinya di seluruh negeri bermula dengan pembukaan pusat pemasaran di Samarahan sebelum diikuti beberapa pusat pemasaran lain," katanya ketika Majlis Makan Malam Bersama Pelanggan dan Pengedar Fama di sini, semalam.

Turut hadir Pengarah Fama Sarawak, Paza Dan dan Timbalannya, Isa Hamzah. Shariff berkata, pihaknya telah memperuntukkan sejumlah RM10 juta pada tahun ini sebagai dana pusingan membeli barangan pertanian dengan ia diharap dapat membantu memasarkan hasil tani serta produk asas tani penduduk setempat.

Katanya, setakat ini Fama aktif mengadakan ekspo industri asas tani di seluruh negeri bertujuan ini membimbing dan memperkenalkan pengusaha terbabit kepada pengunjung sekali gus mendedahkan mereka dengan keusahawanan asas tani.

"Kita juga turut membawa pengusaha tertentu ke ekspo tertentu di seluruh negara dengan harapan dapat memperkenalkan beberapa produk dari negeri ini seperti kek lapis, tebaloi dan barangan lain ke pasaran Semenanjung dan antarabangsa.

"Malah, kita juga mengambil beberapa produk utama keluaran pengusaha tempatan dan meluaskannya mengikut jenama tempatan seperti agromas untuk dieksport ke pasaran luar," katanya.

No comments: