'SELAMAT DATANG KE BLOG 'PUSAT MAKLUMAT RAKYAT KUCHING'

Kami menyediakan bahan maklumat mengenai dasar-dasar kerajaan serta perkhidmatan internet bagi para pelanggan.

LEAVING THIS BLOG NOW...................

As I will be on a long months' holidays starting 7th July 2010 prior to my retirement in October 2010, I will suspend my service in updating my blog on daily issues or facts of interest.

I would like to thanks everyone for having the interest in surfing my blog and sharing the thoughts with me.

Thank you to everyone.


Monday, February 18, 2008

Sains, Matematik dalam BI dikaji semula

Kerajaan akan menimbang permintaan untuk menggunakan semula bahasa ibunda dalam pengajaran dan pembelajaran subjek Sains dan Matematik di sekolah rendah, kata Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi.

Perdana Menteri berkata, perkara itu akan dipertimbangkan selepas kerajaan melakukan kajian terperinci mengenai keberkesanan pelaksanaan pengajaran dan pembelajaran Sains dan Matematik dalam bahasa Inggeris.

"Bagi lebih masa kepada kami untuk melihat keberkesanan pelaksanaan itu. Kerajaan sentiasa prihatin dan bersedia mendengar setiap permintaan rakyat.

"Bukan orang Cina saja yang minta, orang Melayu juga minta. Jadi, kita akan mempertimbangkan kedua-duanya," katanya pada sesi dialog sempena majlis perjumpaan dengan masyarakat Cina di Dewan Perhimpunan Cina Pulau Pinang di sini, semalam. Turut hadir ialah Ketua Menteri, Tan Sri Dr Koh Tsu Koon; Menteri Kewangan Kedua, Tan Sri Nor Mohamed Yakcop dan Pengerusi Dewan Perhimpunan Cina, Tan Sri Lim Gait Tong. Abdullah berkata, kedua-dua subjek itu yang diajar dalam Bahasa Inggeris pada masa kini, perlu diteruskan untuk melihat keberkesanannya dalam tempoh percubaan.

"Ia perlu diteruskan dulu untuk satu tempoh tertentu. Kemudian ia akan dikaji dan dinilai semula," katanya. Mengenai kekurangan guru di Sekolah Rendah Jenis Kebangsaan Cina (SRJKC), Abdullah berkata, masalah berkenaan sudah dibincangkan di peringkat Kabinet dan kerajaan sedang berusaha menanganinya.

"Kita memang memerlukan lebih ramai tenaga pengajar untuk melatih bakal guru di SRJKC. Usaha sedang dilakukan untuk menambah bilangan guru" katanya. Beliau turut membincangkan masalah itu bersama Presiden MCA, Datuk Seri Ong Ka Ting dan percaya ia dapat diselesaikan secepat mungkin.

Menjawab soalan Pengerusi Lembaga Pengarah Yayasan Pendidikan Wawasan, Datuk Seri Stephen Yeap Leong Huat mengenai masyarakat berbilang kaum di negara ini, Abdullah berkata, kerajaan sentiasa menghormati kepelbagaian budaya, kaum dan agama rakyat kerana ia melambangkan perpaduan dan keharmonian kaum serta menjadi aset penting negara.

"Kita sentiasa meraikan semua kaum. Tidak pernah terlintas untuk meminggirkan sesiapa. Saya gembira setiap kaum di negara ini hidup dalam aman dan dapat menerima perbezaan budaya.

"Syukur kerana sepanjang saya menjadi Perdana Menteri, tidak ada pergaduhan rakyat. Malaysia masih jadi negara yang selamat dan rakyat dapat hidup dengan aman. Salah faham sikit-sikit itu biasalah, sedangkan lidah lagi tergigit," katanya.

Abdullah turut mengingatkan rakyat supaya sentiasa menghormati warga tua kerana budaya menghormati sesama manusia tanpa mengira pangkat adalah amalan masyarakat negara ini. Perdana Menteri juga memberi jaminan lebih ramai anggota polis akan ditambah bagi meningkatkan kehadiran mereka di sesuatu lokasi demi keselamatan dan keamanan rakyat.

No comments: