'SELAMAT DATANG KE BLOG 'PUSAT MAKLUMAT RAKYAT KUCHING'

Kami menyediakan bahan maklumat mengenai dasar-dasar kerajaan serta perkhidmatan internet bagi para pelanggan.

LEAVING THIS BLOG NOW...................

As I will be on a long months' holidays starting 7th July 2010 prior to my retirement in October 2010, I will suspend my service in updating my blog on daily issues or facts of interest.

I would like to thanks everyone for having the interest in surfing my blog and sharing the thoughts with me.

Thank you to everyone.


Friday, November 13, 2009

Keputusan tiada bonus muktamad

Kerajaan tidak dapat memberi bonus dua bulan gaji kepada kira-kira 1.2 juta kakitangan awam dan pesara perkhidmatan awam tahun ini berikutan keadaan ekonomi negara belum pulih sepenuhnya, kata Presiden Cuepacs, Omar Osman.

Beliau berkata, pihaknya akur dengan keputusan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak, yang menjelaskan jika bonus tetap diberikan pada tahun ini, ia akan menyebabkan kerajaan terpaksa meminjam dari sumber lain untuk membuat bayaran berkenaan.

Katanya, Cuepacs gembira dengan jaminan kerajaan untuk mempertimbang pemberian bonus jika keadaan ekonomi negara semakin pulih selain kesediaan untuk mengkaji pemberian tambahan bantuan khas kewangan RM500 dalam masa terdekat ini.

Kita tunggulah... yang penting semua anggota perkhidmatan awam dapat menjalankan tugas dengan baik, meningkatkan produktiviti dan menjaga imej perkhidmatan awam," katanya pada sidang media selepas mengadakan perbincangan secara tertutup bersama Najib di Parlimen semalam.

Turut hadir, Ketua Setiausaha Negara, Tan Sri Sidek Hasan dan 135 pemimpin tertinggi kongres dari seluruh negara termasuk Sabah dan Sarawak.

Mengulas bantuan khas kewangan tambahan sebanyak RM500, Omar berkata, pihaknya membuat tuntu-tan itu bagi kakitangan awam Gred Satu hingga 54 selain memohon kerajaan menghapuskan cukai pendapatan 30 peratus bagi kakitangan Gred Jusa.


"Perkara ini dalam pertimbangan Perdana Menteri dan kami harap ada keputusan dibuat dalam masa terdekat,” katanya.

No comments: