'SELAMAT DATANG KE BLOG 'PUSAT MAKLUMAT RAKYAT KUCHING'

Kami menyediakan bahan maklumat mengenai dasar-dasar kerajaan serta perkhidmatan internet bagi para pelanggan.

LEAVING THIS BLOG NOW...................

As I will be on a long months' holidays starting 7th July 2010 prior to my retirement in October 2010, I will suspend my service in updating my blog on daily issues or facts of interest.

I would like to thanks everyone for having the interest in surfing my blog and sharing the thoughts with me.

Thank you to everyone.


Sunday, November 18, 2007

6. Jangan sertai ‘gores dan menang’

Orang ramai harus berhenti menyertai peraduan ‘gores dan menang’ sebagai satu usaha membantu Kementerian Perdagangan Dalam Negeri Dan Hal Ehwal Pengguna untuk membanteras kegiatan itu.
Menterinya, Datuk Mohd. Shafie Apdal berkata, rakyat harus menyedari kesan negatif akibat peraduan itu dan harus berhenti menyertainya.
‘‘Kami akan mengumumkan langkah baru untuk membendung kegiatan ini, namun kami memerlukan sokongan rakyat untuk menghapuskan gejala ini.
‘‘Ini kerana kami tidak boleh mengambil tindakan undang-undang terhadap syarikat berlesen. Jadi rakyat yang sepatutnya berhenti memberi galakan kepada peraduan itu,’’ katanya.
Beliau berkata demikian pada sidang akhbar selepas merasmikan karnival ‘A French A-Fair’ di sini hari ini.
Shafie berkata, pengharaman peraduan ‘gores dan menang’ akan diumumkan secepat mungkin dan pihak yang terlibat dalam kegiatan haram itu bakal dikenakan tindakan undang-undang.
Mengenai dasar penggenapan syiling satu sen, beliau berkata, walaupun syiling satu sen tidak digunakan dalam pembayaran kaunter namun ia masih mempunyai nilai tersendiri.

Utusan Malayia 17 November 2007

No comments: