'SELAMAT DATANG KE BLOG 'PUSAT MAKLUMAT RAKYAT KUCHING'

Kami menyediakan bahan maklumat mengenai dasar-dasar kerajaan serta perkhidmatan internet bagi para pelanggan.

LEAVING THIS BLOG NOW...................

As I will be on a long months' holidays starting 7th July 2010 prior to my retirement in October 2010, I will suspend my service in updating my blog on daily issues or facts of interest.

I would like to thanks everyone for having the interest in surfing my blog and sharing the thoughts with me.

Thank you to everyone.


Wednesday, November 21, 2007

10. Semua perlu bersiap sedia hadapi banjir

MUSIM hujan yang tidak menentu sekarang sebenarnya memberi amaran kepada kita bahawa musim tengkujuh dan diikuti dengan banjir akan bermula tidak lama lagi.

Banjir yang berlaku di beberapa tempat di berberapa buah negeri pada awal Syawal lalu memberi petanda bahawa bencana ini mungkin akan berulang lagi seperti mana tahun-tahun lepas.
Sejarah bencana alam di negara kita menunjukkan bahawa kekerapan banjir sebenarnya telah memberi segala macam pengalaman.
Pelbagai bentuk kerugian terpaksa kita hadapi ekoran daripada banjir termasuk kerugian harta benda, rumah, kehilangan nyawa, kesan negatif ke atas ekonomi kerana menjejaskan perniagaan dan kerja, kos baik pulih dan yang pentingnya banjir turut menjejaskan industri pelancongan negara.
Bagi meringankan masalah yang dihadapi oleh mangsa banjir, tentunya kerajaan dan agensi-agensi tertentu sudah merangka pelan masing-masing dalam menghadapi situasi genting banjir.
Pusat Ramalan Cuaca di Jabatan Meteorologi Malaysia sentiasa memantau keadaan cuaca dan memberi amaran kemungkinan hujan lebat, banjir dan sebagainya dan ini perlulah diambil perhatian oleh mereka yang tinggal di kawasan berisiko tinggi banjir.
Tindakan paling awal yang dibuat ialah persediaan untuk mengelak kejadian banjir yang serius. Segala longkang, parit dan sungai dibersih serta diperdalam supaya aliran air dapat menuju ke muara dan tidak sangkut di mana-mana sehingga mengakibatkan banjir.
Namun, persediaan ini tidak semestinya dapat mengelak banjir kerana hujan yang lebat dan berterusan selama beberapa hari membuatkan segala longkang, parit dan sungai tidak dapat menampung jumlah air.
Oleh itu, tanggungjawab yang perlu dipikul ialah memastikan penyeliaan semasa banjir diperkemas supaya masalah mangsa banjir dapat diringankan, terutamanya mengelak kerugian dan kehilangan nyawa.
Amaran banjir termasuk proses memindahkan mangsa ke tempat yang selamat perlu dirangka sebaik mungkin supaya mangsa banjir tidak menggelabah sehingga ada yang terperangkap dalam banjir.
Petugas-petugas banjir yang terdiri daripada pelbagai badan sukarela dan kerajaan mesti memperkemas jentera mereka dalam usaha meringankan bebanan mangsa banjir.
Pengalaman lalu semasa banjir besar di Johor dan beberapa tempat lain menunjukkan kepada kita bahawa sikap mangsa turut menjadi masalah dalam usaha memindahkan mangsa.
Ada antara mereka yang enggan berpindah kerana mahu memastikan harta benda mereka tidak musnah dalam banjir. Malah ada antara yang melengah-lengahkan masa untuk berpindah dengan harapan banjir akan surut.
Paling menyedihkan ialah ada antara mereka yang mendakwa harta benda di dalam rumah mereka dicuri semasa mereka berada di pusat pemindahan. Sikap tidak bertanggungjawab sesetengah pihak yang mengambil kesempatan atas kesusahan orang lain amatlah dikesali.
Banjir merupakan satu malapetaka yang tidak boleh kita jangka. Bagaimanapun, usaha-usaha untuk meringankan masalah kesan daripada banjir dapat kita tangani jika semua pihak bekerjasama dan yang lebih penting ialah mencegah itu lebih baik daripada mengubati.

No comments: