'SELAMAT DATANG KE BLOG 'PUSAT MAKLUMAT RAKYAT KUCHING'

Kami menyediakan bahan maklumat mengenai dasar-dasar kerajaan serta perkhidmatan internet bagi para pelanggan.

LEAVING THIS BLOG NOW...................

As I will be on a long months' holidays starting 7th July 2010 prior to my retirement in October 2010, I will suspend my service in updating my blog on daily issues or facts of interest.

I would like to thanks everyone for having the interest in surfing my blog and sharing the thoughts with me.

Thank you to everyone.


Sunday, September 21, 2008

Kaji tambatan ringgit untuk lindungi ekonomi negara - Muhyiddin

Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri Tan Sri Muhyiddin Yassin mahu kerajaan mengkaji cadangan bekas Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad supaya melaksanakan semula sistem tambatan ringgit bagi mengurangkan impak kejatuhan nilai dolar Amerika Syarikat (AS) terhadap mata wang negara.

Sekalipun tambatan ringgit yang dilaksanakan kerajaan pada tahun 1997 dilihat tidak sama dengan senario ekonomi global yang tidak menentu ketika ini, Muhyiddin berkata mungkin ada beberapa mekanisme tambatan ringgit itu yang boleh diguna pakai semula.

“Mungkin tambatan ringgit dilihat tidak lagi sesuai bagi mengekang kelembapan ekonomi dunia hari ini untuk melindungi kesannya terhadap ekonomi negara kita, tetapi mungkin ada beberapa mekanisme tertentu tambatan ringgit itu yang boleh diguna pakai semula.

“Ekonomi global hari ini adalah berpunca daripada masalah sub prima di Amerika Syarikat sehingga menyebabkan beberapa buah bank utama negara itu bankrap dan senario ini adalah tidak sama dengan apa yang berlaku pada tahun 1997,” kata Muhyiddin.

Beliau ditemui pemberita selepas mengadakan pertemuan dengan beberapa pemimpin dan anggota UMNO akar umbi Bahagian Temerloh dan Kuala Krau dekat sini malam tadi.

Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas cadangan Dr Mahathir supaya tambatan ringgit diperkenalkan semula bagi mengekang nilai mata wang AS yang semakin menyusut akhir-akhir ini yang akan memberikan kesan buruk kepada ekonomi negara.

Muhyiddin berkata kerajaan perlu mengikuti perkembangan ekonomi semasa dunia dengan mengambil inisiatif dan berwaspada dengan mengambil langkah-langkah proaktif untuk menangani masalah tersebut.

Beliau berharap kesan kelembapan ekonomi global itu hanya sementara sahaja dan tidak seteruk seperti yang berlaku pada tahun 1997.

“Apa yang penting ialah kerajaan perlu sentiasa mengawasi inflasi, memantapkan sektor pelaburan, memperkukuhkan institusi kewangan dan menggerakkan ekonomi domestik,” katanya.

Pada perkembangan lain, Muhyiddin berkata beliau yakin pelaburan terus asing (FDI) akan kembali memberangsangkan penghujung tahun ini.

“Sekarang ini kita lihat banyak pelabur asing mengambil sikap tunggu dan lihat kerana bimbang dengan kestabilan politik negara gara-gara terpengaruh dengan berita peralihan kerajaan,” katanya.

— BERNAMA

No comments: