'SELAMAT DATANG KE BLOG 'PUSAT MAKLUMAT RAKYAT KUCHING'

Kami menyediakan bahan maklumat mengenai dasar-dasar kerajaan serta perkhidmatan internet bagi para pelanggan.

LEAVING THIS BLOG NOW...................

As I will be on a long months' holidays starting 7th July 2010 prior to my retirement in October 2010, I will suspend my service in updating my blog on daily issues or facts of interest.

I would like to thanks everyone for having the interest in surfing my blog and sharing the thoughts with me.

Thank you to everyone.


Monday, September 15, 2008

Rasuah di Sarawak serius

Dikategorikan antara yang catat jumlah kes rasuah tertinggi di negara ini

Sarawak dikategorikan antara negeri yang mencatatkan jumlah kes rasuah tertinggi di negara ini, kata Pengarah Badan Pencegah Rasuah (BPR) Sarawak Mohd Yusoff Akope.

Menurut statistik BPR, seramai 453 orang ditahan kerana pelbagai kesalahan rasuah di seluruh negara sepanjang tempoh lapan bulan pertama tahun ini.

“Daripada 453 orang yang diberkas ini, 11 peratus atau 49 orang yang ditahan oleh BPR Sarawak telah dihadapkan ke mahkamah.

“BPR Sarawak turut menerima 880 aduan berhubung gejala rasuah, daripada jumlah ini kita telah membuka 77 kertas siasatan dan 353 fail pertanyaan risikan,” katanya ketika ditemui pada majlis Program Gerak Mesra BPR-JAIS Bersama Masyarakat di Pusat Penerangan Islam di sini, semalam.

Majlis anjuran BPR Sarawak itu dirasmikan oleh Pengarah Jabatan Agama Islam Sarawak (JAIS) Datu Misnu Taha.

Yusoff menambah, kumpulan pengurusan dan profesional merupakan golongan yang paling ramai terlibat dengan kes rasuah di negeri ini.

“Tangkapan melibatkan golongan profesional ialah seramai 16 orang, kumpulan sokongan (14), swasta (12) dan orang awam, tujuh orang,” katanya sambil menambah, 68 kes lagi sedang dibicarakan di beberapa mahkamah di negeri ini.

Beliau turut menafikan tuduhan pihak tertentu yang mendakwa BPR hanya meng-ambil tindakan terhadap golongan ‘ikan bilis’ berbanding ‘ikan jerung’, sebaliknya memberi jaminan bahawa BPR tidak akan berkompromi dengan mana-mana pihak yang didapati terlibat dengan rasuah.

Sungguhpun demikian, katanya jenayah rasuah di negara ini dikategorikan berada di tahap sederhana berdasarkan Indek Persepsi Rasuah (CPI) yang dikeluarkan oleh Transparensi International.

“Malaysia berada pada paras lima daripada 10 mata penuh ukuran CPI,” tambahnya.

Borneopost 15/09/08

No comments: