'SELAMAT DATANG KE BLOG 'PUSAT MAKLUMAT RAKYAT KUCHING'

Kami menyediakan bahan maklumat mengenai dasar-dasar kerajaan serta perkhidmatan internet bagi para pelanggan.

LEAVING THIS BLOG NOW...................

As I will be on a long months' holidays starting 7th July 2010 prior to my retirement in October 2010, I will suspend my service in updating my blog on daily issues or facts of interest.

I would like to thanks everyone for having the interest in surfing my blog and sharing the thoughts with me.

Thank you to everyone.


Wednesday, December 19, 2007

49. Pencerobohan kawasan kerajaan serius

Sarawak mencatatkan kerugian sebanyak RM1.24 juta dalam kejadian pencerobohan dan pecah masuk ke kawasan kerajaan (pejabat dan premis milik kerajaan) bagi tempoh empat tahun, bermula 2003 hingga 30 Jun 2007 sekarang.

Timbalan Setiausaha Kerajaan Negeri Datuk Morshidi Ghani berkata daripada jumlah itu, kes membabitkan kehilangan aset dan kebocoran maklumat adalah yang paling tinggi direkodkan.

Pegawai keselamatan yang telah dilantik perlu diberi penekanan terhadap aspek latihan bagi memastikan maklumat kerajaan bebas daripada sebarang ancaman, kecurian dan kebakaran dengan mangambil kira langkah-langkah untuk melindungi selaras dengan undang-undang keselamatan yang ditetapkan.

Sebagai pegawai keselamatan, mereka bertanggungjawab melaksanakan arahan-arahan keselamatan kerajaan dengan mendapatkan nasihat daripada pegawai-pegawai keselamatan lain bagi membolehkan mereka memperolehi pengetahuan sewajarnya.

No comments: